KSHMR: “Creo que el mejor tipo de música es aquel que te cuenta una historia y te transporta”
Nueva entrevista en All Music Spain. En esta ocasión tenemos el placer de tener con nosotros a KSHMR. Uno de los productores más influyentes de la escena comercial mundial.
El indo-estadounidense, recientemente nos dejó un nuevo track bajo su nuevo alias Dreamz, con el titulo de Anywhere You Wanna Go. Un proyecto en el que se explaya hacia los horizontes más pop.
En esta entrevista junto a Niles Hollowell-Dhar hablamos de diversos temas como la importancia que tiene para él Dharma Worldwide, como ha vivido este tiempo de pausa o inclusión de elementos de bandas sonoras en la música electrónica.
Esto y mucho más en la entrevista que os traemos a continuación.
All Music Spain: Dharma Worldwide se empeña mucho en ayudar a productores pequeños. ¿Cuáles son las razones tras esto? ¿Hay alguna historia detrás de esto?
KSHMR: Como KSHMR, una faceta igual de importante en mi carrera artística (aparte de la música en sí) es mi amor por la comunidad de productores y su ansia de sabiduría sobre la producción musical. Así que para mí es una prioridad compartir lo que sé con jóvenes productores. Me siento afortunado de tener una plataforma donde hacerlo.
A.M.S: ¿Cómo surgió la idea detrás del nombre de KSHMR? ¿De dónde vino esa inspiración?
KSHMR: Nombré así a mi proyecto por que Kashmir es el lugar de procedencia de mi abuelo, y siempre ha sido muy importante para mi y mi familia.
A.M.S: ¿Qué consejo le darías a los artistas con menos experiencia que quieran prosperar en la industria musical?
KSHMR: Yo diría que no habría que tener prisa en tener un mánager o un sello firmándote un contrato de inmediato. Haz tanto como puedas compartiendo tu música por ti mismo. Si no hay un cambio, acepta que tu mejor música aún está por llegar.
A.M.S: ¿Has cometido algún error durante tu carrera que te hiciera aprender una gran lección?
KSHMR: Creo que los mayores errores que he podido cometer han tenido que ver con priorizar el dinero antes que la creatividad, para que al final acabe por no ganar más y encima me sienta vacío. Conforme pasa el tiempo, he tratado de evitar cada vez más ese tipo de decisiones.
A.M.S: ¿De qué track tuyo estás más orgulloso?
KSHMR: Jammu es un tema del que estoy muy orgulloso, fue uno de mis primeros intentos de incluir sonidos hindús en mi música. También me encantó el videoclip, que supo ejecutar perfectamente mi concepto gracias a Tyler Yee. También adoro canciones como Wildcard, y más recientes como One Mor Round
A.M.S: Crees que las producciones deberían tratar siempre de contar una historia? O para ti es algo secundario?
KSHMR: Creo que el mejor tipo de música es aquel que te cuenta una historia y te transporta. Una clave para ser un artista prolífico es saber condensar una historia y comunicársela a tus fans.
A.M.S: Cómo has vivido este periodo de cuarentena global? Y como te has sentido con las cancelaciones de festivales?
KSHMR: Me entristece no poder ver a mis fans y no poder viajar, pero entiendo la importancia de la cuarentena porque si no lo hacemos ya, esto podría durar una eternidad. Siendo positivos, este tiempo ha servido para ser creativos y trabajar en las cosas en las que antes no pude.
A.M.S: Que podemos esperar de KSHMR el resto de 2020 y 2021?
KSHMR: Tengo grandes cosas que anunciar para 2021, y estoy deseando compartirlo con todo el mundo!
A.M.S: Cómo afecta a tus canciones el hecho de viajar y visitar distintos países?
KSHMR: Hay un tema que terminé hace poco, con grabaciones de violines de Turquía que tomé hace un tiempo. Cada vez que visito un país aprendo algo sobre algún instrumento y me lleva a una bonita espiral de búsqueda de más conocimientos sobre cultura e historia musical. Para mí, particularmente, ya que el uso de instrumentos acústicos es integral en mi faceta artística, visitar otros países influye mucho en mi música.
A.M.S: Como te sientes al pensar en la inclusión de elementos de bandas sonoras en la música electrónica?
KSHMR: Yo siempre he tenido un sonido cinemático, desde el principio. Para muchos de mis primeros temas, dibujaba una secuencia de una película en mi cabeza mientras escribía el tema. Esto hace que la música tenga mucha más presencia, sobre todo cuando encuentras paralelismos con la música que ves en las películas.
A.M.S: Ahora que han surgido tantos festivales virtuales que pudimos disfrutar durante la pandemia: qué rol crees que adoptarán una vez que volvamos a nuestras vidas normales? Crees que desaparecerán o continuarán para alternarse con eventos presenciales?
KSHMR: Los eventos por streaming han sido una manera genial para seguir conectando con los fans a pesar de las circunstancias, y seguro que seguirán en pie tras la pandemia. Gracias a las emisiones en directo, puedes conectar con ellos mucho más rápido y fácilmente que de cualquier otro modo.
A.M.S: Qué te gusta hacer en tu tiempo libre que te sirva como inspiración para tus proyectos?
KSHMR: Siempre me he sentido muy inspirado por los videojuegos, y la saga Final Fantasy, particularmente el 7 es una de mis favoritas, siempre han sido una gran inspiración para mi. También me he pasado mucho tiempo fuera de casa, lo que ha ayudado a mi creatividad. Solía ignorar la importancia de la actividad física y del beneficio que podía aportarme.
A.M.S: Y por último, si quieres dejarnos alguna reflexión/opinión sobre el tema que quieras, ¡es tu momento!
KSHMR: Gracias por todo su apoyo espero con ansias verlos pronto.
INTERVIEW WITH KSHMR – 2020
KSHMR: “I think the best type of music is the one that tells you a story and transports you elsewhere”
Brand new interview on All Music Spain. This time we have the pleasure to host KSHMR, one of the most influential producers of de Dance Music scene worldwide.
The indian-american artist recently released a new that under his new alias, Dreamz, named ‘Anywhere You Wanna Go’. A project where he expands to pop-related horizons.
In this interview with Niles Hollowell-Dhar we talk about various matters, such as the importance of Dharma Worldwide for him, his experience on this global hiatus and the inclusion of soundtrack elements on electronic music.
This, and many more, in the following interview
All Music Spain: We have noticed that Dharma Worldwide is highly involved on helping little producers. What are the reasons behind this? Is there any interesting backstory?
KSHMR: As KSHMR, an equally important facet to my artistry (aside from the music itself) is my love for the community of producers and the pursuit of knowledge with music production. So spreading the knowledge that I have to young producers has been a priority of mine. I’m just lucky now to have a platform to do so.
A.M.S: How did the name of KSHMR come out? Where did the inspiration come from?
KSHMR: I named my project KSHMR because that is where my Grandfather is from (Kashmir) and it’s important to him and my family.
A.M.S: What piece of advice would you give to the less experienced artists to prosper on the music industry?
KSHMR: I would say don’t put too much stock into getting a manager or record label right away. Do as much as you can online spreading the word about your music. If it’s not reacting, accept that your best music may be ahead of you.
A.M.S: Have you had any big mistake during your career that made you learn a big lesson?
KSHMR: I think the big mistakes that I’ve made all had to do with putting money over creativity and in the end i didn’t make more money and I just felt emptier. As time goes on, I’ve tried to avoid making decisions with money in mind as often as possible.
A.M.S: What is your own track which you feel most proud of?
KSHMR: Jammu is a song I’m very proud of, it was one of my first expeditions into using Indian sounds in my music. I was also very proud of the music video, which I conceptualized and was executed perfectly by Tyler Yee. I’m also musically very proud of songs like Wildcard and more recently, One More Round that marry dance music with very different genres.
A.M.S: Do you think that productions should always try to tell a story? Or is it something secondary for you?
KSHMR: I think the best kind of music is music that tells a story and transports you. A big key to being a successful artist is packaging your story and communicating that to your fans.
A.M.S: How have you lived through this global quarantine period? And how did you feel about all the festival cancellations?
KSHMR: I’m not thrilled to not be able to see my fans and not be able to travel but I understand the importance of quarantine because if we don’t do it now, this thing could last forever. On a positive note, it’s been a time to hunker down and be creative and make time for the things I’ve never had time for before.
A.M.S: What can we expect about KSHMR on what’s left of 2020 and 2021?
KSHMR: I have some big announcements coming up in 2021 that I can’t wait to share with everyone.
A.M.S: What are your feelings on implementing aspects of soundtracks on electronic music nowadays?
KSHMR: I’ve had a cinematic sound since the beginning . For a lot of my early songs, I’d picture a sequence from a movie as I’m writing it. It makes dance music very exciting when there are parallels to music you see in films.
A.M.S: Now that there has been a boom on virtual festivals which we could enjoy during the pandemic: what role do you think they will take once we get back to our normal lives? Do you think they will disappear or will they continue to alternate with real-life events?
KSHMR: Streaming events have been a great way to still connect with fans despite the circumstances and they will persist beyond the pandemic. With the ability to livestream, you can connect with fans much sooner than you normally would be able to.
A.M.S: What do you like to do in your spare time which inspires you on your projects?
KSHMR: I’ve always been very inspired by video games, the Final Fantasy series is one of my favorites in particular. Final Fantasy 7 was a big musical inspiration for me. I’ve also found myself spending a lot of time outside recently which has encouraged creativity. I used to ignore the importance of physical activity and how that would benefit my creativity.
A.M.S: How do travelling and the countries you visit have an influence on your songs?
KSHMR: There’s a song that I finished recently with violins I recorded in Turkey awhile ago. Every time I go to a country I learn about some new instruments and it sends me on this big wonderful spiral of finding out more and more about that culture and musical history. For me in particular, because using acoustic instruments has been integral to my artistry, visiting other countries influences me a lot.
A.M.S: You recently released ‘Scare Me’ with LUM!X and Gabry Ponte. Can we expect any new upcoming collabs which you can tell us about?
KSHMR: I recently had a major collaboration with Alok that came out. We had been trying to find a way to work together for years and I’m really excited that finally got to happen.
A.M.S: Last but not least, we would like you to leave any message/piece of advice in this question, about any term. It’s your moment!
KSHMR: Gracias por todo su apoyo espero con ansias ver los pronto.